Friday, February 15, 2013

BN Serius Dan Ikhlas Dalam Membela Nasib Rakyat





Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang membayangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) akan meneruskan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan menambah kadar jumlah kepada RM1,000 dilihat akan menyebabkan pimpinan pakatan pembangkang tersandar buat seketika. Ini kerana pengumuman tersebut secara tidak langsung akan menguatkan serta menambah keyakinan rakyat akan usaha kerajaan dalam membela rakyat secara keseluruhan.

Ia bukanlah janji kosong semata, kerana setelah mengambil kira pendapatan dan kewangan negara, kerajaan telah memutuskan untuk memberikan BR1M selama dua tahun berturut-turut. Pendekatan dan pemberian yang dilakukan oleh kerajaan BN itu dilihat telah mampu mengurangkan sedikit beban rakyat serta menepati golongan sasar yang benar-benar memerlukan bantuan.

Dengan kenyataan untuk meneruskan bantuan dan menambah pemberian tunai ini, di harap dapat membuka hati rakyat dalam menilai keikhlasan kerajaan untuk membantu masyarakat secara keseluruhan. Ini berbeza dengan pakatan pembangkang yang hanya tahu untuk berjanji semata-mata.


Lihat sahaja nasib yang menimpa rakyat Selangor, sebelum ini melalui manifesto yang dibentangkan ketika pilihanraya umum yang lalu, Anwar telah memberikan seribu satu janji. Namun setelah berjaya memerintah Kedah, Penang, Selangor dan Kelantan semua janji hanya tinggal janji seperti bantuan untuk iu tunggal dan pemberian air percuma.


Apabila janji tersebut dituntut, jawapan yang diberikan amat mengecewakan dan memeranjatkan mereka yang telah memperjudikan nasib dengan memberi undi kepada pakatan rakyat. Pimpinan pakatan hanya mampu mengatakan janji yang diberikan di dalam manifesto yang lalu, tidak semestinya perlu untuk dilaksanakan.

Sekiranya tidak perlu di laksanakan, apa perlu untuk mereka berjanji? Melainkan ia hanya sekadar untuk ‘mengula-gula’ mereka dengan kata-kata yang manis untuk menarik simpati dan undi rakyat. Lebih mengecewakan, Anwar hanya mampu menyalahkan kerajaan persekutuan sedangkan 4 negeri yang dinyatakan tadi ditadbir oleh mereka.


Cuba kita lihat, sebelum ini Anwar mendakwa kerajaan gagal membela dan membantu rakyat, namun apabila kerajaan bertindak untuk menyalurkan BR1M, mereka mendakwa ia hanya sebagai umpan politik.


Seperti kata pepatah “buat salah, tak buat pun salah” tetapi sudah menjadi lumrah untuk kerajaan menyalahkan kerajaan maka lebih dibiarkan sahaja dia terus memekik dan melolong kerana yang paling penting usaha kerajaan ini dapat dinikmati oleh setiap lapisan masyarakat di negara ini.


Rakyat seharusnya melihat BR1M ini dari skop yang lebih besar, selain untuk meringankan beban rakyat namun di masa yang sama ia bertujuan untuk mengerakkan sistem kewangan negara. Ini kerana dengan pemberian ini ia secara tidak langsung mampu memacu pergerakkan ekonomi domestic sekaligus harapan untuk menjadikan Malaysia sebagai negara maju menjelang tahun 2020 akan dapat dicapai.


Tan Sri Muhyiddin di dalam kenyataan sebentar tadi turut menyelar pimpinan pakatan pembangkang yang sering menabur fitnah dan mengelirukan rakyat dengan pelbagai cerita. Sebagai contoh Anwar dan kuncu-kuncunya sebelum ini mengatakan kerajaan BN zalim, seksa rakyat dan sebagainya.


Sedangkan pada hakikatnya kerajaan sentiasa berusaha untuk memperbaiki perkhidmatan dan menunaikan pelbagai janji yang telah dibuat sebelum ini. Pelbagai pendekatan dan inisiatif yang diwujudkan dalam memastikan kebajikan dan nasib rakyat terus terbela.

Kesimpulannya, diharapkan rakyat sedar dan mampu menilai mereka yang benar-benar ingin membela nasib rakyat berbanding mereka yang hanya mahu membodohkan rakyat semata-mata untuk mengangkat martabat Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri




No comments:

Post a Comment